BMW ALPINA B3

Powertrain

Smooth and effortless power delivery

The latest generation petrol direct-injection straight-six 3.0 litre engine with re-engineered Bi-Turbo charging and a performance-optimised cooling system delivers thrilling power and performance. The maximum torque of 700 Nm is already available from 2,500 rpm which combined with 340 kW (462 hp) of output provides impressive driving performance. The power delivery is smooth and linear, the performance experience is direct and maintained over the entire rpm range.

With a top speed of 303 km/h (Saloon) respectively 300 km/h (Touring), the new BMW ALPINA B3 is one of the fastest of its kind. Accelerating from 0 to 100 km/h takes just 3.8 seconds (Touring 3.9 seconds). The Launch Control function, allowing the driver to accelerate with optimum traction and maximum dynamics from a standstill, has been designed for the first time for a sprint from 0 to 200 km/h, which is completed in 13.4 seconds (Touring 13.9 seconds).

The Bi-Turbo engine’s remarkable power and torque characteristics are the result of several optimisations in the details: Flow-optimised turbine housings, optimised cross-sections in the air intake system and a large air intake housing ensure excellent and torquey responsiveness. The ALPINA specific cooling system ensures the thermal stability of the high-performance engine even under highest loads.

Performance enhancing all-wheel drive (xDrive)

The all-wheel drive of the new BMW ALPINA B3 is based on the BMW xDrive system, which fully variably distributes torque as required between the front and rear wheels. Depending on what the Driving Experience Control is set to (COMFORT+, COMFORT, SPORT, SPORT+), the ALPINA specific, situational traction-optimised adjustment of the torque distribution is predominantly rear-biased.

ALPINA sport exhaust system

The ALPINA stainless steel exhaust system reduces the exhaust back pressure to a minimum. Exhaust valves allow the driver to influence the sound experience: discreetly restrained in COMFORT mode or noticeably more dynamic in SPORT mode. Two twin tailpipes are beautifully integrated into the contours of the ALPINA rear apron.

State-of-the-art exhaust gas treatment technology with petrol particulate filters is in line with ALPINA’s philosophy of achieving the best possible interplay of performance, consumption and emission values.


Information on fuel consumption and CO2 emissions according to the applicable 1999/94/EG:

 

BMW ALPINA D5 SSaloonTouring
Fuel consumption, combined l/100 km:
CO2 emissions combined g/km
CO2 efficiency category:
8.4
221
F
8,7
227
F

Der Durchschnittswert der CO2-Emissionen aller erstmals immatrikulierten Personenwagen beträgt für das Jahr 2021 169 g/km (WLTP) bzw. 136 g/km (NEFZ).
Der CO2-Zielwert für Fahrzeuge, die nach WLTP geprüft sind, beträgt 118 g/km.
Die Berechnung der Angaben beruht auf der Verordnung des UVEK über Angaben auf der Energieetikette von neuen Personenwagen (VEE-PW). Die Verbrauchsangaben sind Normverbrauchs-Angaben gemäß dem WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), die zum Vergleich der Fahrzeuge dienen. In der Praxis können die Angaben jedoch je nach Fahrstil, Zuladung, Topographie und Jahreszeit teilweise deutlich abweichen.
Die Angaben zu Kraftstoffverbrauch, CO2-Emissionen und Stromverbrauch wurden nach dem vorgeschriebenen Messverfahren VO (EU) 2007 / 715 in der jeweils zur Genehmigung des Fahrzeugs gültigen Fassung ermittelt. Für die Bemessung von Steuern und anderen fahrzeugbezogenen Abgaben, die (auch) auf den Verbrauch und/oder CO2-Ausstoss abstellen, können je nach Kantonaler Regelung teilweise andere als die hier angegebenen Werte gelten.
Informationen zum Energieverbrauch und zu den CO2-Emissionen, inklusive einer Auflistung der aktuellen Personenwagen, sind unter www.verbrauchskatalog.ch abrufbar.
Hinweis nach Richtlinie 1999/94/EG: Der Kraftstoffverbrauch und die CO2-Emissionen eines Fahrzeugs hängen nicht nur von der effizienten Ausnutzung des Kraftstoffs durch das Fahrzeug ab, sondern werden auch vom Fahrverhalten und anderen nichttechnischen Faktoren beeinflusst. CO2 ist das für die Erderwärmung hauptsächlich verantwortliche Treibhausgas.